خانه
تاریخ ایجاد مقاله1394/07/04 . تاریخ ایجاد مقاله2264 بازدید کننده . گروه مدیریت کسب و کار

3 اصل مهم در ایجاد ارتباط موثر


افرادی که روابطی گرم برقرار می کنند، با مشکلات کمتری مواجه می شوند و از ارتباطات خود بیشتر لذت می برند. با این وجود، ایجاد چنین روابطی با دیگران نیازمند گذر از رگبار نشانه ها و پیام هایی است که هر روز مردم را بمباران می کنند. منظور ما تبدیل شدن به یک ارتباط برقرار کننده و همدل موثر است، مهارتی که می توانید به خود بیاموزید و از یادگیری آن خوشنود شوید.

1- برای ایجاد ارتباط انرژی بگذارید

برای ایجاد ارتباط با دیگران باید انرژی واقعی از خود نشان دهید. اگر منتظر هستید تا آن ها پیشقدم شوند، تنها خواهید ماند. به جای منتظر ماندن برای به وجود آمدن موقعیت عالی برای شروع رابطه، فرصت را غنیمت شمارید. اما ناگهانی اقدام نکنید؛ آنچه می خواهید انجام دهید یا بگوئید را از قبل آماده کنید. صبور و فارغ از خود باشید. نصیحت سام والتون یعنی قانون 10 قدم را در برابر افراد زندگی خود به کار گیرید. کارمندان فروشگاه وال مارت این تعهد را بر اساس باورهای والتون بنا نهاده اند: من رسما عهد می بندم که هر بار مشتری به 10 قدمی من رسید، لبخند بزنم، به چشمان او نگاه کنم و به او خوشامد بگویم. برای شناخت افراد انرژی بگذارید، اما خود را بیش از حد خسته نکنید.
حتی اگر ارتباط گر قدرتمندی باشید، داشتن روابط محکم با افراد محترم که می توانند اعتبارشان را با شما تقسیم کنند، امتیاز است. دکتر فیل مک گرا روانشناس تلویزیون ایالات متحده با همین روش معروف شد. او در برنامه تلویزیونی اُپرا وینفری شرکت کرد و اُپرا به بییندگان خود نشان داد که نظری مثبت درباره او دارد، درنتیجه بینندگان نیز به او بسیار توجه کردند. البته اعتبار فقط منوط به این نیست که چه کسی را می شناسید، بلکه به دانسته ها و یافته های شما نیز بستگی دارد. دستاوردهای برجسته و چشمگیر، تحسین افراد را برانگیخته و روابط را گسترش می دهد.

3 اصل مهم در ایجاد ارتباط موثر

2- یافتن وجه مشترک

بهترین راه ایجاد ارتباط با دیگران پیدا کردن وجه اشتراک با آن هاست. برای مشخص کردن وجوه اشتراک خود با افرادی که مایلید با آن ها ارتباط برقرار کنید، درباره آن ها بیشتر بیاموزید. متاسفانه، برخی به یک یا چند دلیل زیر این کار را دشوار می دانند:

  1. خودبینی : من دانسته ها، خواسته ها و احساسات دیگران را می دانم. وقتی به دیگران به صورت کلی نگاه کنید، اغلب دچار اشتباه می شوید. درباره مردم نظر کلی ندهید و فکر نکنید نمی توانید چیزی از آن ها بیاموزید. دیگران حتما می توانند شما را شگفت زده می کنند.

  2. تکبر : نیازی به دریافتن دانسته ها، خواسته ها و احساسات دیگران ندارم. هسته ایجاد ارتباط، اهمیت دادن و توجه به دیگران و تلاش برای درک آن هاست.

  3. بی تفاوتی : به دانسته ها، خواسته ها و احساسات دیگران اهمیتی نمی دهم. افرادی که چنین احساسی دارند، فقط بر خودشان تمرکز می کنند و احتمالا نمی توانند با دیگران ارتباط برقرار کنند. به گفته جرج کارلین کمدین: امروز دانشمندان اعلام کردند که درمانی برای بی تفاوتی یافته اند. با این وجود، آن ها ادعا کرده اند که هیچ کس کوچک ترین علاقه ای به آن نشان نداده است.

  4. کنترل : نمی خواهم دیگران دانسته ها، خواسته ها و احساسات مرا بدانند. اگر خود و دانش خود را از کارمندانتان دریغ کنید، انتظار تضعیف روحیه آن ها را داشته باشید. به مطلب تاسف زیردست نوشته جیم لاندی درباره نادانی که برای فردی دست نیافتنی کار می کند ... و کار های غیرممکن برای فردی نمک نشناس انجام می دهد توجه کنید.

مرتکب چنین اشتباهاتی نشوید. با دیگران وقت بگذرانید. گوش دهید. علایق آن ها را بشناسید. درباره چیزهایی که دوست دارند و دوست ندارند از آن ها سوال کنید. تحسین و توجه نشان دهید. با گفتن این که اغلب مانند آن ها فکر می کنید، برای احساسات آن ها ارزش قائل شوید. نشان دهید که مانند آن ها و حامی آن ها هستید.

3- از شفافیت، شوخ طبعی و لبخند استفاده کنید

جان بِکلی در کتاب قدرت واژگان کوچک می نویسد:آموزش به ندرت بر مبادله نظرات به صورت ساده و شفاف تاکید می کند. آموخته های ما در زبان انگلیسی به ما یاد می دهد که چگونه مسائل را پیچیده و مبهم کنیم. واقعا اینچنین است. بعضی افراد فکر می کنند که باید به روشی بسیار پیچیده سخن بگویند یا بنویسند تا دیگران فکر کنند که آن ها دانا هستند و مطلب مهمی برای گفتن دارند. ولی موضوع دقیقا برعکس است. برای برقراری مکالمه و ایجاد ارتباط، از افکار و ایده های ساده و قابل فهم استفاده کنید. البته این کار خیلی هم ساده نیست. به گفته پاسکال بلیز ریاضیدان «من این نامه را طولانی تر از حد معمول نوشته ام، زیرا وقت کافی نداشتم تا آنرا مختصرتر کنم. برای جلب توجه و احترام، اطلاعات و داستان هایی آماده کنید که بامزه، محرک احساسات، انگیزاننده یا مفید باشند. هدف شما این است که مردم را بخندانید، به احساسات آن ها نفوذ کنید، به آن ها انگیزه دهید و زندگی شان را ساده تر کنید. برای برنده شدن ، بر اساس استراتژی این سه گانه با آن ها گفتگو کنید:مبحث را ساده کنید، آن را آرام بگوئید، لبخندی بر لب داشته باشید. سپس از این 5 دستورالعمل پیروی کنید:

  1. با مردم از موضع یکسان سخن بگوئید نه از بالا. هیچ کس دوست ندارد دیگران با او رئیس مآبانه رفتار کنند.

  2. مستقیما به اصل موضوع بپردازید. وقتی شما چیزی برای گفتن دارید، دقیقا همان را بگوئید.

  3. بارها و بارها و بارها و بارها آن را بگوئید. درغیراینصورت مردم ارزش مبحث شما را درک نخواهند کرد. دانیل پینک نویسنده توضیح می دهد:سه واژه در ایجاد ارتباط با دیگران حیاتی است: 1.شجاعت، 2.شوخ طبعی، و 3.تکرار.

  4. واضح سخن بگوئید. درباره موضوعی چیزی نگوئید و ننویسید مگر زمانی که پیام خود را شناختید. برداشت مخاطب چیزی است که خود درک می کند و نه آنچه شما می گوئید.

  5. کمتر سخن بگوئید. هیچ کس دوست ندارد که صحبت سخنران طولانی شود. جان مکسول به عنوان سخنران برنامه ای که دیر شروع شده بود قول داد: من پیتزای سخنرانی خود را ارائه می دهم، اگر آن را در کمتر از 30 دقیقه به دست شما نرساندم، لازم نیست پولی به من پرداخت کنید. و این کار را در کمتر از 30 دقیقه انجام داد.

like
4

جدیدترین مقالات

3 اصل مهم در ایجاد ارتباط موثر

دوست داشتنی ترین مقالات به انتخاب شما

3 اصل مهم در ایجاد ارتباط موثر

نظرات کاربران در مورد این مقاله

::
بهزاد
( 1394/07/09 )

شسیشسیشس

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

نام *
ایمیل
توضیح *
لطفا پاسخ سوال را در کادر زیر وارد نمایید
حاصل جمع 5 + 0 چند است ؟